alahai PROTON - part 1
Dilema Proton
Dipetik dari luahan engineer Proton…
Assalamualaikum,
Yang ni saya kena jawab la sebab banyak sangat misinformation.
Biasanya information yang berpindah dari satu mulut ke satu mulut
yang lain akan berubah menjadi sensasi. Itu lah masyarakat kita. Kita
bukan mendapat firsthand info tapi berdasarkan cerita yang telah
ditokok tambah. Ini dia cerita dari orang dalam yang duduk ditengah-
tengah R&D PROTON.
“Saya ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara ni.. member
saya kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg
salah satu tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton
untuk di pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je.. manakala
kontena lain adalah pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan
kereta lain juga.”
Kalau kita lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu
tanda… Kilang Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka
suka je. Kalau kita jengok kat dalam…. Boleh nampak besi cair yang
dituang kedalam acuan untuk membuat enjin block. Memang proton ada
mengimpot enjin tapi dari kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2liter untuk Savvy
(enjin Renault) dan
2.0liter untuk Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton buat
sendiri. Untuk pintu pulak… hanya kereta-kereta Perdana sahaja yang
proton beli pintu dari Mitsubishi. For your information, Untuk
membuat pintu sahaja memerlukan dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4
pintu. Modal itu shaja sudah hampir RM50 juta. So untuk kereta yang
volume kecil, kita beli dari luar.
Untuk kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2, Savvy… 100% body dibuat di
Malaysia .
“Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya tak
keluar-keluar lagi. Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu
menggunakan injin kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang
diubahsuai. Sudah tentu ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya
milik kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri
lagi.. jadi adalah sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta
Malaysia
yang sebenarnya. Pengeluaran kenderaan adalah berdasarkan injinnya
barulah boleh dikatakan ianya kenderaan negara sebenarnya.”
Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita
impot enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita gunakan enjin Renault. Untuk
Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design
original
dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini yang
direka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut
menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan
sedikit. Naza, Perodua…. Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal
untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return
pun bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan
keuntungan jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin
sendiri.. selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun
mengeluarkan enjin sendiri… orang masih tidak percaya. Itu lah
masalah orang kita… memandang rendah kebolehan anak negara sendiri.
“Selama ini proton bergantung kepada Mitsubishi sebagai rakan
teknikal. Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka
proton terpaksalah mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah
masalah melanda proton. Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu
meneruskan rekaan dan teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi
pada kereta proton yang ada
sekarang ni untuk masa akan datang.”
Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan
kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi
teknikal apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan
orang Jepun atau Korea , mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi
bab nak korek ilmu kita, dia orang rajin habis.Korang jangan terkejut
bila saya cakap yang idea
kita pun banyak yang Jepun curi. So bila kita mula menuntut teknologi
baru dari mereka… mula lah nak caj dan nak ikat royalti yang tak
munasabah. Nak mintak copy teknikal drawing zaman dulu sekeping pun
dia orang caj beribu ribu. Mulalah kita pandang teknologi dari barat
dan teknologi sendiri. Sebab itu kita beli Lotus.. Kita ignore Jepun.
Bila kita design sesuatu yang lebih baik… laju je dia orang hantar
balik information ke Mitsubishi. Last-last kita pun mula bersikap
secrecy dengan dia orang… lama lama
diaorang fed up dan mintak keluar. Lagi pun dia orang dah nampak afta
nanti dia orang akan masuk balik ke Malaysia.
Perodua… kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang….
Sebab Perodua tu 100% milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual
saham dia orang kepada Jepun. Proton…. Milik Malaysia .
“Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu yang proton yang
digunakan pakai sekarang adalah barangan Mitshubishi. Samalah seperti
kereta lain.. tukar lambang je..”
Inilah susah orang kita ni…. Banyak mendengar cerita sensasi yang
banyak ditaruk banyak rempah ratusnya….. Memang pada mulanya kita
belajar… selepas itu kita buat sendiri.Saya adalah seorang yang
terlibat dengan kerja kerja tersebut.
Saga - base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang
sikit.
Iswara - base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri.
Masa ni Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan R&D. So
kita menggunakan khidmat penasihat dari UK .
Wira - Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar ke
Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi
kongsi modal. Hampir 2 tahun kami disana. Bahagian tengah dikongsi
bersama.
Depan dan Belakang, design asing-asing. Lampu depan dan belakang
share sebab nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira-Mitsubishi
Lancer.
Orang akan kata hah kongsi je sebab tak tahu buat kerja…. Tapi ada
orang kata apa apa bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah?
Ford Laser dan Mazda 323 adalah kereta yang sama. Ada orang komplen?
Bila
orang Malaysia yang buat begitu… orang Malaysia sendiri yang nak
mengutuk. Tak ramai yang tahu seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang
suka curi idea. Bayang kanlah semasa kami design dashboard untuk
Wira… masa tu Mitsubishi sudah pun siap soft tooling mould untuk
dashboard kereta dia… Bila mereka tengok dashboard Proton, Mereka
sanggup letak designer dia depan design kita untuk mengubahsuai
kembali rupa bentuk dashboard mereka. Kalau kita pernah tengok
dashboard mitsubishi lancer… hampir samakan. Itu mereka yang meniru
bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak pandai… Cuma masyarakat
sendiri berfikiran macam itu.
alahai PROTON - part 2
Perdana - untuk membuat satu satu design bukannya murah. Nak balik
modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak.
So, kalau nak buat Perdana…. Sampai habis pun tak balik modal. So
yang ni memang
kita ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita
tukar depan dan belakang, dan bahagian dalaman.
Tiara - Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB.
Tapi kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka
menggunakan lambang Proton.
Waja - Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu
melakukan kerja sendiri. 100% didesign orang orang kita. Tapi untuk
kejuruteraan kita memerlukan consultant dari luar.. mainly dari
Eropah
dan Amerika. Bukan sebab tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan.
Nak design kereta bukan seperti menjahit baju. Kebaikan dari
mengambil consultant dari luar memang membuka mata kita… kita adalah
setaraf
dengan kebolehan mereka. Nak design kereta ni memerlukan beratus
ratus kakitangan. Bukannya sedikit.
Gen2 - 100% didesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya
sedikit sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan
enjin yang didesign sendiri.
Savvy - 100% dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan
Renault sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well…. Kehebatan
enjin Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disin banyak
berita palsu disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggung
jawab.Contohnya… Savvy adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara
lama. Savvy tidak ada kena mengena dengan Tiara. Savvy adalah baru,
100%. Tidak ramai yang tahu bahawa Savvy menggunakan HTHS steel (High
Tensile High Strength Steel). Sebab tu body Savvy kuat. Memang ada
terpampang kereta Savvy kemek kerana accident. Well… kereta mercedes,
volvo, BMW pun kemek bila accident. Tapi tak ramai yang tengok
keadaan dalaman Savvy yang
accident tu… In fact. Kukuh. Saudara saudari… Bila kita design kereta
ni.. yang paling penting adalah keselamatan penumpang. Memang kereta
didesign untuk crumple bila ada impact. Itu untuk menyerap daya
hentakan supaya bukan manusia yang menerima hentakan kuat. Rating TUV
Germany memberikan 3 star untuk Proton. BMW 5 series pun dapat 3
star. Ramai yang kata Savvy ni tak sedap bila memandu. Tapi tanyalah
yang
bercakap tu… adakah mereka pernah memandu Savvy. Kebanyakan nya
tidak. Hanya mendengar dari orang lain.
Lain lain - Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada
secrecy act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada
membuat part untuk company lain. Proton ada juga buat reverse
engineering untuk
motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita tidak boleh
menceritakan sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah orang yang
memakai certain kereta mewah tidak tahu yang part kereta mereka
dibuat di proton. Kalau Proton tak elok… masakan mereka
mengkontrakkan proton untuk membuat kereta mereka.
“Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa
ianya harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah
berlaku dan dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina
kenderaan nasional sendiri. Memang ada R&D proton cuba mendapatkan
struktur dan bahan-bahan untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan
resepinya.”
Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat Gen-2 tu
apa dia. Bab-bab bahan untuk membuat enjin tu senang je. Kebanyakan
pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab pengeluar besi
dalam dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak
design enjin tu yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info
lah… kami
masih lagi dalam proses untuk mereka cipta transmition sendiri. Bukan
macam nak buat karipap tau.
“Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif
yang sebenarnya. Dimana silapnya? Berapa ramaikah yang tahu bilakah
ilham proton ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan
bagi membolehkan impian ini tercapai.”
Mungkin ramai yang mengganggap hanya seorang perdana menteri sahaja
terlibat. Cuma pada zaman Tun M baru persetujuan dapat dicapai
setelah Mitshubishi bersetuju menjadi rakan teknikal dengan
bersyarat. (syarat ni tak bolehlah diberi tahu.. sebab ianya adalah
OSA)
Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton
hanya di rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta.
Kita menubuh R&D, Mitsubishi tidak setuju. Ye la… siapa nak bagi kita
pandai kan . Cuba check dekat Perodua, berapa ramai jurutera dari
Proton bekerja dekat sana, Head of R&D Perodua…bekas Proton, Head of
Styling…bekas
Proton, Head of Planning…bekas Proton, Head of Production…bekas
Proton (rasa-rasanya dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering
Services…bekas
Proton. Ratarata mereka yang senior dekat sana dari proton. We
trained them… orang lain ambil cara senang je.
Naza pulak.. Head of R&D….bekas Proton. Head of Production…bekas
Proton. Honda pun ramai bekas Proton, DRB Pekan… Head dia pun bekas
proton, Inokom… head dia pun bekas proton. Itu kira head je…bukan
lagi kira engineer dan designer. So it meets its objective untuk
memajukan orang-orang kita. Mainly orang Melayu. Naza sendiri tidak
menyangkal
kereta Naza mainly didevelop oleh bekas kakitangan Proton. So… orang
Proton tak bagus?
Kita belum lagi kira bekas pekerja proton yang diambil oleh
consultant luar negara… dari America, Eropah sampai ke Jepun.Tau tak
kita kakitangan Proton telah memenangi pertandingan mereka design
kereta anjuran Ford. Beliau mendapat tempat pertama. Bukan bertanding
diperingkat Malaysia . Tapi di peringkat antarabangsa. Memang beliau
mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta gergasi Amerika dan
Eropah. Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat Malaysia sebab
taknak anak-anak membesar dinegara lain. Ada orang tau…?
alahai PROTON - part 3
“Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya
telah boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian
tamat. Ibarat kata.. berapa lama perlu bergantung.. tak kan dah 20
tahun
nak merangkak lagi.. nak tambah masa untuk merangkak lagi.. so bila
lak nak belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa dipimpin
lagi..sebab tu exPM kata.. kalau dah tak boleh tutup aja…”
Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada
negara. Senang aja… buang sahaja pengeluar-pengeluar yang bermasalah.
Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggungjawab Proton untuk
negara. Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara… berapa
banyak kaki tangan Proton… 8000. Berapa banyak kakitangan syarikat
yang secara lansung untuk membuat part Proton…100,000 orang. Berapa
banyak bank dapat untung, berapa banyak syarikat bumiputra yang naik?
Bayangkanlah kami boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak
membantu.
Cuba ingat sebelum timbulnya proton. Berapa banyak wakil jualan
bumiputra untuk kereta toyota , nissan, honda? 0… Kosong.
Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada
yang tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak.. sure harga
kereta proton tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti
import yang dibayar untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import
tak susah sgt.. cuma bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas
cukai.
Kita memang tak payah bayar duti impot sebab kita buat kereta kat
dalam Malaysia . Tapi tetap kena cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton
kecewa kenapa terlampau banyak AP dikeluarkan. Lepas tu sebijik-
sebijik kerajaan kena
tipu. Bayangkan lah kalau kereta KIA yang dibawa masuk ke Malaysia …
harga yang di declare adalah RM8000. Tak masuk akalkan bila kastam
approve benda ni. Paling murah kereta yang pernah dibuat adalah dalam
dunia ni adalah lebih kurang RM18,000. Itu baru bahan bahan dia.
Belum lagi kira cost modal acuan, cost tenaga kerja, cost R&D.
Bayangkan lah banyak mana kerjaan rugi pada cukai. Bayangkanlah
banyak mana Naza untung.
Dasar Automotif Negara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang
belum tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta
proton sekarang ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahula..kalau
tidak akan
bertimbunlah bakal besi buruk bila tiada lagi sparepart proton
(asalnya milik Mitsubishi) dan akan timbulah barangan made in Jinjang
atau sewaktu
dengannya.
Saudara… Dalam banyak banyak negara pengeluar
kereta, Malaysia lah yang paling kurang memprotect
industry automotive mereka. Rakyat Malaysia juga lah
yang paling tidak patriotik dalam hal-hal kereta ni.
Walaupun kita telah merdeka, minda kita tetap diajar
barangan lain lebih elok dan tidak membantu barangan
sendiri. Saya ambil contoh… Thailand membuka pintu
mereka untuk industri automotif… tapi ada syarat.
Kereta yang dibina di Thailand harus lah di export
keluar lebih dari yang dijual dalam negara nya.
Korea… cuba pergi ke Korea dan lihat sendiri disana.
Nak cari kereta yang bukan dari Korea …susah.
Sebabnya…
1. memang mereka patriotik.
2. Cuba pakai kereta import… Lembaga Cukai mereka
akan menyusahkan pembeli kereta tu. Sebab kata mereka
tentu banyak duit.
Jepun… Semasa mereka belajar membuat kereta hampir
80 tahun dulu… nak naik bukit pun boleh undur (baca
sejarah toyota ), tapi rakyat mereka tetap bangga dan
tetap membeli. Cuba kat Malaysia …. Kutuk lagi ada.
Saudara semua… kejayaan sesuatu project negara
bergantung kepada sokongan dari rakyat sendiri. The
more people buy, the cheaper things can be. Economic
of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah cost
pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik
kereta hampir 1 billion cost dia. Macam mana nak balik
modal kalau kita tak ambil untung. Kilang enjin lagi
mahal… tapi kita korbankan keuntungan kerana kalau
kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita
nak belajar dan maju. Proton baru 20 tahun. Korea
mengambil masa 40 tahun untuk kereta dia tiba ditahap
ini. Jepun sudah 80 tahun, Barat sudah 100 tahun. Ini
industri kereta. Kalau orang suruh kita fikir nak buat
plastik aiskrim tu pun majority kita tak boleh. Ini
kereta. So yang mengutuk tu… fikir. Lagi banyak kita
jual, lagi murah kita boleh jual… lagi banyak duit,
lagi baik pembangunan yang kita boleh buat. Setiap
test dan setiap bahan baru yang nak direka memerlukan
wang yang banyak.
Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh
dijadikan rakan teknikal. Walau pun volkswagen nak join
ngan proton tapi persoalannya boleh ke..?
Kenapa..saya kata macam tu..sebab Volkswagen ni guna
euro. Sudah tentu la harga kereta proton pada masa
akan datang lebih mahal lagi. (salah satu sebab isu AP
keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau Toyata jadi
rakan teknikal memang agak sukar.
alahai PROTON - part 4
Errr…. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat
dah ni. Kita tengah develop kereta dengan VW. Sebab tu
kita jangan dengar saja orang cakap.
Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan
timbul.. salah satunya adalah AFTA. Mampukah negara
kita membayar ganti rugi kepada negara lain yang telah
melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar yang negara
kita telah membayar ganti rugi RM billion sebab
menangguh perlaksanaan AFTA sebelum ni kapada negara
Asean yg berkaitan.
Memang kita akan kena penalti sebab ada
perjanjian AFTA. Tapi bukan kita nak tarik AP macam tu
aja. Jalan penyelesaian masih ada. Kalau negara lain
boleh ada polisi dia orang yang membantu industri
kereta mereka… kenapa kita tidak boleh. Kerana AP
China boleh mengeksport kereta mereka ke Malaysia
(kereta Chery hampis masuk), tapi polisi China masih
lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana.
Memang dia kata boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba
pun belum dapat kelulusan lagi. Banyak syarat lagi.
India… nak masuk kesana kena letak deposit USD200
Million. Belum lagi nak set up kilang dan
infrastruktur jualan. Cuba masuk kat Korea … Kita nak
jual kain kita kat sana pun diaorang tak nak beli
walau pun kualiti kita bagus. Kuat nya patriotik
diaorang. Kita… apa yang nama lain selain dari
barang sendiri mesti bagus punya.
Bagi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta German….
Bukan tak boleh buat. Boleh… tapi sanggup ke bayar harga kereta
German
untuk kereta buatan Malaysia .
Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar
bumper pun boleh jadi taraf kereta nasional. Perodua
yang tak pernah design kereta sendiri (cuma design
bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta
nasional… Proton sekurang-kurangnya telah mendidik
ramai anak bangsa dalam kemajuan teknologi. Dah ramai
hasil dari pengalamn bekerja dengan proton diambil
untuk sektor R&D ditempat lain. Bayangkan lah satu
kumpulan Advance Engine Research Proton terus diambil
oleh Petronas. Bukan sorang…. Kesemuanya. Nak kerja
dengan R&D proton….. Paling minimum 2nd class upper.
1st class berlambak. Selepas berpengalaman… Perodua,
Naza ambil.
Tapi saya tak marah bila orang kata macam-macam pasal
proton. Itu hak mereka. Tapi fikirkanlah tenaga yang
kami beri untuk memajukan negara dalam bidang
teknologi. Boleh sebut tak company mana lagi dalam
bidang industri yang betul-betul menggunakan kepakaran
anak Malaysia dalam bidang R&D ni. Kalau kita tidak
belajar… sampai bila kita tidak akan tahu. Dan
sampai bila kita akan bergantung dengan orang luar.
Tapi bab support selepas jualan…. saya sendiri pun
tak puas hati. Sabotaj pun Proton dah biasa kena….
Orang curi part semasa delivery kerata tukar dengan
part tiruan atau lama. Yang kena komplen… proton.
Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000
unit Myvi…. Tak ada pulak yang kutuk. Letak sebelah
sebelah Myvi dan Savvy… check performance dia. Then
baru tahu nak kata apa. Jangan dengar orang cakap
je… test sendiri. Baru tau.
Sekarang ni Savvy dah keluar dengan Savvy Auto-Manual….
Maksudnya dua-dua jenis gear ada dalam kereta. Malas
nak tukar gear… swith to auto. Nak main
ciluk-ciluk… switch to manual. Errr.. siapa kata
kita guna tecnology 70an?